onsdag 1 juni 2011

Beskära rododendron



Nu har jag gjort det! Jag har radikalt beskurit två av våra tre stora rododendron.
Vi köpte dessa rododendronbuskar år 2000 och satte dem på norrsidan om vårt hus. Med åren har de blivit risiga och rätt kala nertill.

Jag sökte information på internet och fann en del fakta. Vissa skrev att de hade beskurit sina buskar till 20 cm över marken, andra så mycket som 10-15 och någon ända ner till marken. De sa att man ska se till att det finns "ögon" kvar på stammarna, så att nya grenar kan bryta fram.

Sagt och gjort. Fram med sågen och det var bara att sätta igång och kapa stammarna. Den mittersta lilablommande rododendronen försvann i ett nafs. Jag kunde inte såga av en stam som hade några knoppar och nyss utslagna blommor. Den får vara kvar tills blommorna vissnat ner.

Den vita 'Cunningham's White' tänkte jag bara nypa av de utblommade fröställningarna. När jag bökade runt med den mittersta, och såg hur kal och risig även den vita hade blivit, så försvann den också.

Efter en kort stund stod bara cirka 20 cm långa stambitar kvar ovan marken. Efter att jag tagit bilden kapade jag ytterligare fem centimeter från två av stammarna.

Nu är det bara att ta hand om grenarna och vänta på att nya skott ska komma upp. Blir det en torr sommar får jag vattna så de får en bra start.

Nästa vår beskär jag den tredje och sista rododendronen vid vår norrvägg. Blomningen kommer att utebli på de beskurna. Tills de hunnit växa till sig, får den sista stå kvar så att vi ska få blommande rododendron nästa vår. Men det är ett helt år till dess.

Håll tummarna att de växer bra!


Före beskärningen.


Efter beskärningen.

Observera efter beskärningen de två kvarlämnade stammarna på den mittersta busken. De hade blomknoppar som höll på att slå ut, så jag skonade dem. Intill buskarna växer ormbunke eller snarare strutbräken, Matteuccia struthiopteris. Baktill växer några plymspirea, Aruncus dioicus. Jag satte dem dit förra året. Tanken som jag hade var att de skulle växa sig höga och att de vita blomställningarna skulle synas och fylla ut rabatten efter att rododendronen hade blommat klart. Nu får de en chans att växa sig starkare när de får mer ljus.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar