måndag 21 januari 2013

Hyacinter i full blom

 

Jag fick en liten känsla av vår när mina hyacinter började växa, gick i knopp och slog ut. Det blev tre blå som jag köpt på Ikea för bara tre kronor styck.

För några år sedan fick jag till julklapp ett ställ av teak som man ska ha kryddväxter i. Krukorna är 9 x 9 cm stora och 9 cm höga. De är i minsta laget för att växter ska trivas i dem permanent.

Stället är av märken "Skagerak Denmark". När jag letade efter den på internet såg jag att den finns kvar i produktion och heter "Plint 3" och att den är formgiven av Bent Krebs. Från början var den tänkt att bara vara ett kryddställ, men den kan användas till allt möjligt som att förvara kontorsmaterial och prylar i, som ljusstake eller som serveringsskålar för snacks och annan mat. Endast fantasin sätter stopp för vad den kan användas till.

Jag kom på att jag kunde ha mina tre hyacinter i dem. Sagt och gjort så var de planterade i stället och fick stå i fönstret.
Nu står de i full blom i sina fina vita keramikkrukor. De får nu även lite vatten så att de ska utveckla mer rötter. När de blommat färdigt klipper jag bort blomstänglarna. Ibland börjar de lukta lite illa när de börjat vissna, och då är det bara att knipsa av dem.

Jag slänger inte bort hyacinterna utan planterar om den i en större burk. Jag använder gamla plastbyttor som man haft till glass eller kakor. Knölarna täcks ed jord och vattnas normalt med näringslösning så att bladen utvecklas bra och knölen får näring till nästa blomning. När de sedan börjar vissna ner fram emot våren, slutar jag vattna och de får torka ut helt. Till hösten planterar jag ut dem i trädgården. Där får de sedan växa fritt som de själva vill.

Blomningen på det andra året blir inte lika riklig som med nyköpta lökar. Men trivs de så kommer de tillbaka år efter år. Tillsammans ger de en liten massverkan som uppväger den klenare blomningen. Jag har planterat ut övervintrade hyacinter nu i flera år. Till våren hoppas jag se dem åter komma upp lite varstans i trädgården.
Men tills dess får jag njuta av mina tre blå hyacinter.




2 kommentarer:

  1. Planterar lökarna ute så snart det går på våren och tro det eller ej men hyacinterna blommar på sommaren !!

    SvaraRadera
  2. Kan man ha dom i en glasvas med vatten i på bara rötterna?
    Måste dom stå ljust?
    Måste dom ha värme?
    Hur lång tid efter det att man köpt dessa blommar de?
    När sätter du ut dessa i rabatten?

    SvaraRadera