lördag 28 maj 2011

Krusbär på gång!



Det är egentligen inte klokt! Jag såg att våra krusbär har hunnit rätt långt i sin utveckling, och vi är fortfarande i maj månad.

Jag har haft fullt upp med annat under den senaste tiden och knappt upptäckt att det egentligen är försommar nu.
Vart tog våren vägen?

Här i Sydhalland går allt blixtsnabbt nu. Vår blåklint och akleja slog ut igår. Vår vita och lila syren blommar för fullt, och även vår ädelsyren som brukar vara sen, har börjat blomma lite grann.

Det har regnat en hel del så marken är helt genomvattnad. Det har kommit över 30 mm på en vecka samtidigt som det har varit svalt. Det behövs, för gräset hade börjat gulna. Nu får vi i alla fall en grön början på juni och det är bra. Jag började tro att torkan skulle fortsätta länge till.

Vi har ännu inte tagit fram gräsklipparen. Grannarna har klippt några gånger, men vi låter gräset växa för våra "grönytor" är översållade med tusensköna, kinesisk förgätmigej och blåblommande revsuga. Våra maskrosor har också nästan blommat över. Jag får nog gå ut en solig dag med maskrosjärnet och dra upp det värsta. De börjar bli lite väl för många.

Nu har vi helt gett upp tanken på att ha en fin och frodig gräsmatta, utan låter den förvildas och bli en grönmatta istället.

Dags för en kopp te, innan nästa pass att plantera ut röda och svarta vinbär som jag tagit med från Kiruna när jag senaste besökte staden längst upp i norr. De har övervintrat i krukor intill vår kompost. Det ska bli spännande och se om de trivs med flytten så långt söderut.


Detta krusbär fick jag på min 40-års dag av mina vänner Eva och Per-Håkan i Småland. Sorten heter Hinnonmäki röd. Jag har också en gul som inte har hunnit lika långt i utvecklingen.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar