söndag 8 maj 2011

Nästan självlysande tulpaner



När vi satt och fikade i trädgården och njöt av försommaren med en kopp kaffe och hembakad kaka, sken solen rakt genom våra liljetulpaner.
Den intensiva färgen förstärktes och de blev nästan självlysande. Jag hämtade kameran och lyckades fånga ögonblicket, färgen och det starka ljuset.

I lördags slog även tulpanerna ut som syns i bakgrunden. Dessa är riktiga överlevare. De fick jag av min vän Heléne förra våren. När hon gick en promenad i skogen utanför sitt bostadsområde där hon bor, fann hon en massa gröna skott som stack upp ur en jordhög. Någon hade grävt ut sin trädgård och dumpat trädgårdsavfallet där. Det var tulpaner som kämpade sig upp ur högen. Heléne grävde i högen och tog hem mängder av lökar.

Jag fick många lökar av henne och planterade dem i några hinkar, som jag sedan förvarade ute på balkongen.
De växte och några blommade och andra fick bara blad. De fick vissna ner efter sin blomning, och till hösten planterade jag ut dem i trädgården.

De har överlevt och blommar nu för fullt. Jag skriver mer om dem senare.


Det är rätt fint, eller hur?

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar