lördag 14 maj 2011

Räddade tulpaner



Dagens rubrik syftar på två saker.
Dels att tulpanerna på bilden är sådana som har räddats ur en jordhög i skogen och fått ett nytt liv i vår trädgård. Jag fick dem av min vän Heléne, varför jag kallar dem för ”Helénes tulpaner”.

Och dels för att våra tulpaner nu finns i vår inhägnade trädgård, i skydd mot rådjuren som stryker runt tomtgränserna på jakt efter något ätbart.

Som trädgårdsnybörjare för tio år sedan köpte vi tulpanlökar och placerade dem överallt där vi ville ha vårfägring. Men det var redan dömt att misslyckas då skogen intill vimlar av rådjur.
Denna kamp mot rådjuren har resulterat i en litterär berättelse i två versioner. Den kortare har blivit publicerad i en antologi som ABF i Göteborg gjort.

Berättelsen heter Tulpanmani och handlar om en man som skaffat en trädgård. Första året planterade han tulpaner som kaninerna tyvärr äter upp. Andra året har han satt nät runt dem. Rådjuren når över nätet och äter upp alltsammans. Tredje året har han byggt burar av nät som små metallbogar. Men det kommer inte upp några tulpaner, för sorkarna har ätit upp alla lökar underifrån. Han får en snilleblixt och det fjärde året kan han njuta av tulpaner i massor. Jag avslöjar inte slutet. Vill du veta hur han läste sitt dilemma finns berättelsen i boken: Lyft ditt skrivande: I Trapphuset: antologi våren 2008. utgiven av Vulkan förlag.

Jag har senare utökat berättelsen och har fått den bedömd av mina skrivkollegor på en senare kurs. Jag har ännu inte slutredigerat den. När det är gjort kommer jag att lägga ut berättelsen på en hemsida en vacker dag, när jag skapat en ny sådan. Men inte i dag då solen lyser. Måste ut i trädgården och gräva upp fler gamla tulpaner som kämpar för sin överlevnad. Jag vill ge dem en ny chans bland våra andra tulpaner i vårt skyddade hägn, så vi får ännu fler tulpaner i våra rabatter nästa år.


Titeln på min berättelse syftar på det hysteriska spekulerandet i tulpanlökar under några år under 1630-talet i Nederländerna. Tulpanlökar var eftertraktade och betingade allt högre priser som gjorde att folk började spekulera i framtida tulpanskördar. I dag kallar vi sådant för optioner. En unik lök kunde kosta mer än ett hus. Folk pantsatte allt för att få en framtida skörd som skulle generera en fantastisk vinst.

Som med pyramidspel sprack bubblan i februari 1637 och mängder av människor stod barskrapade med säckar med osäljbara tulpanlökar. Det tog Nederländerna många år innan ekonomin hade återhämtat sig.

Denna tidiga börskrasch visar att vi inget lärt av historien. Vi har haft flera liknande börsras de senaste 30 åren. Frågan är nu när luften går ut fastighetsbubblan som vi har idag i Sverige. Ekonomer har förutspått det länge.
Förlorarna är de som köper sist och tar stora lån på hus eller lägenheter. Sedan har man bara lånen kvar, men inget värde i det man köpt. Jag känner folk som fortfarande betalar av lån på hus de köpte strax innan luften gick ur fastighetsbubblan i slutet av 1980-talet.

Läs mer om denna nederländska spekulationskarusell på Wikipedia i artikeln: Tulpanmanin.

Boken "Tulpanfeber" av den brittiske författaren Deborah Moggach från 2000, handlar om en kärleksberättelse under tulpanmanins dagar. De älskande i boken satsar pengar i en tulpanlök, som ska ge så stora vinster att de kan rymma till Amerika och börja om sina liv där tillsammans.


En pamflett från 1637. Bilden lånad från Wikipedia.


Jag skriver nästa gång om hur jag fick Helénes tulpaner att överleva.



Mängder av tulpaner som har fått ett nytt liv i vår trädgård. Tack Heléne!

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar