söndag 11 mars 2012

Glöm inte förgätmigej



Vår förgätmigej, Myosotis scorpioides, blommar överallt på tomten. De fanns vid stugan när ni köpte den 1999.

Våren 2000 köpte jag fyra påsar med frön av sorten Myosotis alpenstris. Vi fick även två påsar med förgätmigej-frön från vår bank. Dessa frön spred jag ut överallt i trädgården. Om dessa plantor har överlevt, så har de blandat sig bra med de gamla som redan fanns i trädgården.

Samma vår cyklade jag till en plantskola på väg från mitt dåvarande arbete i Trollhättan. Bland fröpåsarna såg jag att de sålde en rosa variant av förgätmigej som hette Myosotis sylvatica ’Rosylva’. Jag grabbade tag två påsar och gick till kassan för att betala. I kassan sa de: 60 kronor. Detta var för tolv år sedan så 30 kronor per påse tyckte jag redan då var dyrt. Men jag hade inte vett att lägga undan den ena påsen, så jag betalade och for hem.

Detta var på den tiden jag trodde att trädgård var enkelt, och att alla frön som man stoppade ner i jorden skulle komma upp och blomma lika rikligt som på fröpåsarnas bilder. Jag såg aldrig några rosa förgätmigejer den sommaren, och inte den andra sommaren heller.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Frösår man förgätmigej blommar de först på andra året. De är tvååriga som till exempel fingerborgsblomma. Men växterna frösår sig rikligt så man kan räkna dem som perenner.

Först år 2009 såg jag en rosa förgätmigej vid tomtgränsen. Jag grävde försiktigt upp växten och planterade den i vår nya inhägnade trädgård. Jag satte en liten pinne intill den ifall jag skulle glömma var jag hade den.
Våren 2010 hade vi fått ett litet bestånd med rosa förgätmigejer. Vissa är helrosa och andra har både blå och rosa blommor på samma planta. Så de måste ha korsat sig med varandra.

Den rosa sorten som jag köpte är märkt ”Fleuroselect Gold Medal”. Den som har sått vanlig blå förgätmigej vet att fröna är små och en påse innehåller massor av frön. Om man köper den rosa sorten innehåller varje påse 35 frön. Så det är en exklusiv sort. Fast det visste inte jag när jag köpte dem.
Läs mer om sorten ’Rosylva’ som fick Fleuroselects guldmedalj 1997 på Fleuroselect hemsida. Vill du köpa frön har du en länk till Impecta här: Myosotis sylvatica 'Rosylva'.


Den rosa förgätmigejen har dykt upp igen!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Förgätmigej frösår sig lätt och kommer upp lite var som helst i trädgården om de trivs.
Plantorna kan bli lite omfångsrika och kväva andra växter som växer intill i en rabatt. Man kan enkelt dra upp växterna om de blir för stora eller efter blomningen.
Lägger man dem på komposten när de har gått i frö, är det risk att fröna överlever och ger nya plantor dit man sedan sprider komposten.

De är också lätta att flytta dit man vill ha dem. Man kan även flytta dem när de blommar, men vattna då rejält tills de har rotat sig. Varför inte ha dem tillsammans med tulpaner? Det blir fina ihop.

På den soliga och torra delen av tomten blir förgätmigejen små och taniga. Men på platser med halvskugga och bättre jord blir de stora. De lyser fint upp i trädgården med sin ljusblåa färg.

Det är svårt att glömma förgätmigej. Förgäta betyder glömma på gammalsvenska :-)
Läs mer om förgätmigej på den Virtuella floran


Ljusblå blommor som lyser upp i trädgården.


Förgätmigej som växer vid ligusterhäcken. Där når inte gräsklipparen dem. Vi låter dem vara kvar för de kan blomma till midsommar.



Om man får för många plantor kan man bara slita upp dem och slänga dem på komposten. Tänk på att frön överlever i en kompost. Sprider du ut kompostjorden så får man nya förgätmigejer på andra platser där man kanske inte vill ha dem.
Vill man däremot få nya plantor till nästkommande år, kan man bara lämna kvar blomstänglar i trädgården så att de kan gå i frö och självså sig.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar