måndag 6 juni 2011

Rododendron åter till kretsloppet



Nu har våra två rododendron som jag beskar förra helgen hamnat i komposten. Det tog drygt en timme att att klippa ner alla grenar och kvistar.
Jag använder en sekatör av märket Felco. Det är den bästa sekatör jag någonsin har ägt. Den fick jag när jag slutade en anställning i Trollhättan år 2004, och den fungerar fortfarande bra. Sekatören oljar jag in den då och då. Ibland har jag även skärpt eggen på den, men hittills aldrig bytt knivar.

De kraftigaste grenarna som var för tjocka för sekatören, låter jag nu torka. De kan jag senare elda upp i vår öppna spis.


Här ligger det färdigklippta materialet överst på komposten.


En av våra två komposter. Denna är av en enkel typ som består av fyra plastade metallnät som sätts ihop till en rektangulär behållare. Den andra komposten innehåller mest växtmaterial från förra året. Så den får vila nu.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skonade ett par grenar på en av buskarna, så att vi ska få njuta av de sista blommorna innan även dessa grenar ska bort. På en av de beskurna grenarna fanns en blomknopp son ännu inte hade slagit ut. Den tog jag hem och satte i en vas.

Hela blomman slog ut. Det var fantastiskt att se. För att blomkvisten ska må bra byter jag vatten på den varannan dag.
Man kan även göra ett nytt snitt i stjälken, så får den nya friska kanaler att suga upp vatten i. Använd helst en vass kniv för alla sorts snittblommor, och skär snett så blir snittytan större. Om man klipper med en sax rakt av, kan man täppa till kanalerna och snittblommornas livslängd förkortas.



Nu har vår rododendronblomma stått hemma i sin vas i snart en vecka. När den blommat klart tar vi med den till landet och slänger den på komposten. Om två år har den återgått till kretsloppet och ombildats till fin kompostmylla. Som i sin tur hamnar i rabatterna eller i blomkrukor för att andra växter ska trivas och frodas.

Ett evigt kretslopp. Finurligt av naturen att komma på det :-)

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar