lördag 4 juni 2011

Harris lyser upp i klargult



När forsythian har blommat färdigt i klargult, tar vårt harris över blomningen och ljusar upp sitt hörn i trädgården med klargula blommor.

När jag tog en promenad utefter en skogsväg för några år sedan, fick jag syn på några harris-plantor som växte alldeles intill vägbanan. De skulle försvinna vid nästa rensning av dikena, så jag tänkte att de kunde få ett nytt liv i vår trädgård. Kan de växa intill en torr vägslänt kan de väl växa på vår torraste dela av trädgården.
Jag återkom senare med bilen och grävde upp några plantor som jag transporterade hem i plastsäckar så att de inte skulle torka ut.

Innan jag fann en plats att plantera den på, hade jag dem i stora krukor med jord så att rötterna inte skulle torka ut.
De har nu fått sina plats på en liten kulle på tomten där vår ej brukbara lilla jordkällare finns. Kullen består mest av sand så det kan bli rätt torrt på sommaren.
Några av plantorna dog, men flera andra klarade sig och nu blommar de för tredje året.

Vårt harris har växt och blivit nästan två meter högt, och blommar nu med mängder av klargula blommor. Jag trodde först att denna gula buske var ginst, men den blir inte så stor som våra buskar. Den äkta ginsten är Hallands landskapsblomma.

Harris, eller har-ris som det också skrivs, växer på sandig mark i södra Sverige. Jag läste att den har fått namn eftersom harar äter på dess späda grenar. Harris långa smala grenar har också använts till kvastar. Växtens latinska namn är Cytisus scoparius. Scopa latin betyder kvist eller kvast.

Jag läser på internet att vill man ha harris kan man dra upp det med frö. De finns att köpa från Impecta Fröhandel. I sökfältet skriver du ”Cytisus scoparus” eller ”har-ris” (med bindestreck) så får du direktträff på harris-fröna.

Jag ser även att Cytius-arter finns att köpa på plantskolor och finns även hos de stora kedjorna som Plantagen och Blomsterlandet. De kallas ofta för ginst där. Den äkta ginsten heter genista på latin, och blir inte lika stor som harris-sorterna, som heter cytisus.

Vill du söka på internet efter harris skriv: ”cytisus plantskola” i sökfältet, så får du upp flera länkar att gå vidare till. Vill du ha tag på samma harris som jag har lägg till hela namnet i sökfältet: ”Cytisus scoparius plantskola”.

Läs mer om harris på den virtuella floran

Olika sorter av harris (ginst) på Blomsterlandet. (skriv "ginst" i sökrutan så får man upp flera olika "ginst"-sorter.)

Länk




Vårt två meter höga harris som det såg ut i juni 2010.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar