tisdag 17 april 2012

Lägesrapport 15 april 2012



Söndagen den 15 april tittade solen fram vid vårt lantställe i Sydhalland. Det var den tredje dagen efter att vi öppnat stugan för året. Jag fann ännu fler blommor som börjat blomma i vår trädgård. De som jag upptäckte den första dagen skrev jag om i förra artikeln: Lägesrapport 14 april 2012.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Från Orust på Västkusten kommer vår Vårlök, Gagea lutea. Jag planterade den vid foten av en björk där andra lökväxter växer. Därefter fick jag höra att rådjur gärna äter av den om de kommer åt. Attans, tänkte jag. Istället för att sätta nät över dem, duschade jag dem med billig hårsprej. Förhoppningsvis låter djuren dessa vara i fred.


Ett litet bestånd av vårlök har börjat växa på vår tomt.

--------------------------------------------------------------------------------------------

På flera ställen i våra rabatter växer det Rysk blåstjärna, Scilla siberica. Jag kallar dem oftast bara för Scilla. Dessa har funnits på tomten hela tiden, för vi har inte planterat dem. Om de trivs kommer de att föröka sig och färga marken blå på våren. Men hos oss kommer det upp sparsmakat upp plantor lite varstans. Jag brukar gräva upp de som växer på fel platser och flyttar dem dit jag vill ha dem.


En blomma på väg att att slå ut.


En Rysk blåstjärna i knoppstadiet.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Under ett skyddande nät i vårt woodland fann jag denna Lundviva, Primula elatior. Än så länge är den låg, men när värmen kommer blir stjälkarna högre och sprider ut de små blommorna.


Lundviva har större blommor än Gullviva.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Vi har haft besök av kaniner i vår trädgård trots inhägnader. På flera ställen såg jag avbitna bestånd av Krokus. På några platser hade de dock skonat dem och de lyste blålila i solen. Jag måste komma ihåg att sätta nät över dem på hösten.


Man kan se tydliga spår med gnagmärken på bladen. Men blommorna hade de inte hunnit äta upp.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hade bild på denna Tulpan i förra artikeln. Den slog ut på söndagen när solen tittade fram mellan tunga skyar. Även den fick en dusch med hårspray ifall kaninerna kommer tillbaka till sitt "smörgåsbord" av godsaker i vår trädgård.


En av två tulpaner som redan blommar.

--------------------------------------------------------------------------------------------

En liten förskrämd Blåsippa, Hepatica nobilis, fann jag i perennrabatten. Denna sippa har jag fått från min syster på Ostkusten.


En lite naggad blomma tittar upp ur vårriset.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Vi har en ovanliga Vitsippa, Anemone nemorosa, som växer i vårt woodland. Den har flera blommor i en klase, istället för bara en enda blomma på en stängel. Glädjande nog hade de spridit på sig där jag planterat dem. Denna sort fick jag av en arbetskollega som har sin stuga i Skaraborg.


Detta exemplar har tre blommor på en stjälk.

--------------------------------------------------------------------------------------------

När jag gick till friggeboden såg jag något litet blått på marken. Det är Ormöga, Omphalodes verna, som redan nu har börjat gå i knopp, och en enda liten blomma hade börjat slå ut. Denna fick jag av en trädgårdsvän tillika arbetskollega i Laholm när jag arbetade på biblioteket där.


Efter ett litet kort stilla vårregn har två vattendroppar fastnat i blomman.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar