fredag 20 april 2012

Ett paket kom med pelargoner



Den 18 april kom ett paket med fyra olika sorters pelargoner som jag beställt från Odla.nu. Jag och en arbetskollega delade på beställningen.
I varje förpackning fanns tre rotade sticklingar, så totalt blev det 16 pelargoner. Jag planterade mina i rengjorda krukor i jord för och balkonglådor, urnor och amplar.

Ett tips är att använda märkstickor och skriva sortens namn på. Då är det lättare att hålla koll på dem under vintervilan. Det är sedan lättare också att komma ihåg namnet när man delar ut sticklingar längre fram. Jag har plaststickor i olika färger och använder en tuschpenna.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har köpt sorterna:

Doftpelargon 'Rose'. En ny sort med ljusgröna blad och rosendoft. Både bladen och blommorna kan användas i matlagning och bakverk. Blommorna är rosa och växer tätt på korta blomskaft.



--------------------------------------------------------------------------------------------

Doftpelargon 'Cola'. Har koladoft och blommorna är i rosa nyanser med mörkröd täckning i mitten. Både bladen och blommorna kan användas i matlagning och bakverk.



--------------------------------------------------------------------------------------------

Rosenknoppspelargon 'Rosebud'
. Har gröna blad och röda blommor som ser ut som rosenknoppar då blommorna inte slår ut helt. Växtsättet är kraftigt, upprätt och förgrenat.



--------------------------------------------------------------------------------------------

Och den sista: Doftpelargon 'Moskito Shocker'. Har rosa blommor. Flikigt bladverk med en doft av tallbarr och citron. Plantorna kan bli stora om man planterar dem i stora krukor. Växten kan verka avskräckande på mygg.



Bilderna på pelargonerna är lånade från trädgårdsajten Odla.nu.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Förra året misslyckades jag helt med våra pelargoner. De växte dåligt och några hann inte komma i blom innan växtsäsongen var över. Av elva krukor med pelargoner överlevde bara tre stycken vinterförvaringen i år.
Det kan ha både att göra med att jorden jag använde var dålig, eller att sommaren var sval och regnig som gjorde att de inte trivdes så bra. Vi har våra pelargoner på altanen vid vår stuga.

I år hoppas jag att våra tre övervintrade pelargoner, samt alla nya som vi köpt och ska få, kommer att blomma och frodas i sommar.


Doftpelargonen 'Rose' planterade i ny jord och i två rengjorda krukor.


Tips för att rengöra keramikkrukor

Vill man inte ha sina krukor i shabby chic stil eller ruffig antikstil kan man rengöra dem.
Jag tvättar först krukorna grovt med en gammal diskborste och sköljer ur dem. Sedan fyller jag en tioliters hink med ljummet vatten och häller i en deciliter ättika. Krukorna får ligga där någon timme. Kalkavlagring och annan påväxt försvinner lättare då. Jag skrubbar sist med en disksvamp och sköljer rent och sedan får de torka. Ättiksvattnet går att återanvända till flera omgångar med krukor.
Ättikan både löser upp avlagringar och desinficerar på ett miljövänligt sätt.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar