torsdag 9 februari 2012

Skolning av basilika


Idag skolade jag om min basilika. Skolning är när man planterar om små plantor i ny jord och större krukor.

Småplantorna hade börjat bli lite för rangliga, och har ännu inte hunnit bilda några blad än de första hjärtbladen.
Såjorden som fröna grott i är mager, så den nya jorden som jag använt är vanlig ekologisk blomjord som jag köpt på Hemköp. Märket är Garant.

När jag skulle täcka över hålen i plastkrukorna med jord, saknade jag krukskärvor till detta. Jag tog ett plastlock och klippte med en sax lagom stora bitar som täckte hålen. Nöden har ingen lag.

Försiktigt vände jag på såkrukorna så att jordklumpen med småplantorna kom loss, och bredde försiktigt dem på en tidning och delade på dem.

Jag vattnade jorden och gjorde djupa små hål med ett skedskaft. I dessa hål placerade jag plantorna. Håll i bladen och inte i stjälken, då är det mindre risk att man skadar småplantorna. Plantorna satte jag så djupt att hjärtbladen ligger på ytan.
Sedan tryckte jag försiktigt runt plantorna och vattnade runt plantorna med en duschspruta.
Jag fyllde inte jord ända upp till kanten, för att om plantorna försätter växa sig långa, kan jag i efterhand fylla på mer jord i krukorna.

Till sist satte jag plast över mina två krukor med basilika och placerade dem i det ljusaste fönstret mot öster. Mina märkpinnar tryckte jag ner i båda krukorna så att jag ska veta vilken sort de är.

Nu är det bara att hoppas att de inte tagit skada av den hårdhänta hanteringen, och växer till små basilikaplantor.
Egenodlad basilika är gott till mycket.


Plantorna satte jag så djupt att bladen ligger strax ovan jordytan. I denna kruka har jag vanlig Basilika som heter 'Genovese Compatto'.


Min Kanelbasilika 'Cinnamon' hade börjat bli lite för hög i sin såkruka, så det var hög tid att skola om den. De fick en högre kruka då plantorna var längre än på den andra basilikan.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar