måndag 13 februari 2012

Dags att servera färskt gräs till katten



Efter sex dagar av sådden med kattgräset var det dags att servera detta till katten Kajsa.

Jag hade ställt burken med gräsodlingen på fönsterbänken för att det skulle växa bättre. När hon fick se burken med sådden på fönsterbänken var hon där och tittade flera gånger. Hon försökte även att äta av det när det just hade börjat gro.

När gräset var tillräckligt högt fick Kajsa börja äta av detta. Det dröjde inte länge innan hon satt och klökade på den nya hallmattan. Innan jag hann fram hade hon hunnit lägga en liten "kattpizza", bestående av halvt uppblött torrfoder, skinka, färskt havregräs och lite kattpäls. Nåväl, det var bara att torka upp detta och skura ren mattan. Nu vet jag i alla fall att hon är bättre i magen :-)

Läs mer om katter och hårbollar i artikeln: Problem med hårbollar? på sajten Katter.nu.

Färskt och frodigt havregräs.

Nu är det bara att vattna gräset så håller det sig både friskt och grönt. Om det blir för högt eller torrt och risigt, kan man klippa ner det till hälften, så får man ut lite mer av detta och det blir lite fräschare för katten att äta.


På bilden balanserar Kajsa mellan krukväxterna på fönsterbänken för att komma åt sitt gräs. Det var sekunder innan burken for ner på golvet. Hon tog tag i ett grässtrå, bet tag i det och drog upp det med tänderna. Jag lyckades fånga burken strax innan fallet. För säkerhets skull satte jag burken på köksbordet. Hon får gå på bordet när vi inte har gäster på besök. Gräset får också mer ljus där än på golvet intill hennes matskålar.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar