fredag 11 maj 2012

Kirskål – vän eller fiende?


Kirskål
, bara ordet får raggen att resa sig för en trädgårdsvän. Detta ogräs som snabbt tar över en rabatt eller trädgårdsland, hur man än hackar och gräver upp. Alltid överlever en liten bit, och strax har man en ny planta som skjuter vita rotskott åt alla håll. Snart har man nya små plantor en bit från moderplantan.

Kirskålen kallas också för kers eller skvallerkål. Det latinska namnet är Aegopodium podagraria. Podagraria kommer från grekiska podagra som betyder fotgikt. Man trodde att växten botade denna åkomma.



Vill man bli av med kirskålen är det bara att rensa och rensa lite till. Om man vill bli helt av med kirskålen i ett trädgårdsland ska man täcka landet med tjock markväv eller byggplast som inte släpper genom ljus. Denna täckning ska ligga kvar minst två år.
Fast hur snyggt är det med svart plast på marken? Ett tips kan vara att man på väven anlägger en tillfällig trädgård uppbyggd med pallkragar och jord. Eller att man placerar krukor och urnor på plasten och fyller mellanrummen med täckbark, grus eller annat man har till hands.

Vår kirskål rensar vi bort när det blir för mycket. Eftersom kirskålen växer i perennrabatterna är det svårt att gräva upp hela landet, så det blir handplockning som gäller.

Läs mer om hur man bekämpar kirskål på Odla.nu i artikeln: Kirskål: Hur blir man av med kirskål... och annat rotogräs?

--------------------------------------------------------------------------------------------

Vi köpte några dyra grässorter till vår balkong. De skulle vara härdiga och tåla både kyla och torka, men de dog. De klarade inte av en västkustvinter.
För att vara riktigt exceptionell grävde jag upp några kirskålsplantor och satte dem i en hög blomurna på balkongen. Tillsammans med dem planterade jag en tuva högt och strävt gräs som jag tagit från stranden. Kirskålen växte tyvärr inte så bra i de hårda vindarna på balkongen. Men de har överlevt vintern i sin urna, så de får vara kvar en säsong till. Katten Kajsa äter gärna av den.


När dessa blad dyker upp i rabatten, är det hög tid att börja rensa. Om man inte känner igen bladen, kan man bryta av ett blad och krossa det i handen och lukta. Kirskålens doft påminner lite som selleri.


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tog några närbilder med supermakroinställningen på min kamera. Kirskålen har intressanta blommor, eller hur?




Om man har en vild och fri del i din trädgård, varför inte låta kirskålen vara kvar? Den fyller snabbt upp en yta och är frodigt grön.
När blommorna kommer lyser de upp i vitt.


Man kan äta upp sin kirskål om man vill.
Du hittar mängder av recept på rätter med kirskål på sajten Hittarecept.se under Receptkort: Kirskål. Klicka vidare därifrån till fler recept.
Vad sägs om till exempel: Lasagne med kirskål, Halstrad gös med rödbetor och kirskål, Varm vild sallad, Ogrässoppa, Kirskålsbröd eller Kirskålsgratäng?

Sluta luka, börja njuta!
Luka är skånska och betyder rensa ogräs.

Kirskålen kan vara fin om den har en egen plats i en bortglömd del av trädgården. En del som sköter sig själv på naturens egna villkor.

Läs mer om Kirskål på den virtuella floran.

.

3 kommentarer:

  1. Så fina bilder du visar här. Jag testade faktiskt att smaka späda blad från kirskål igår, inte så illa alls.
    Men jag vill inte ha dessa i fler rabatter, det räcker med en vårgrön rabatt täckt med kirskål. Kirskålen hade börjat växa under snön i år, så när snön smälte undan fanns där redan blad av kirskål.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ännu inte själv provsmakat på kirskålen. De växer så fort så jag hinner aldrig ta dem när de är späda. Nu har de börjat nästla in sig i perennrabatterna, så denna helg får jag rensa massor.

      Radera
  2. Eftersom kirskålen aldrig försvinner hur flitig man än är med rensningen, gröngödslar jag med mina. Bara att inse att man får leva med eländet !!!

    SvaraRadera