måndag 7 maj 2012

Lägesrapport 6 maj 2012


Tredje resan till stugan på landet gav svalt och blåsigt väder. Värmen som gjorde ett tillfälligt besök vid månadsskiftet var ett minne blott. Solen lyste i alla fall och värmde gott. Tulpanerna har börjat blomma och lyser upp trädgården. I startgroparna ligger fänrikshjärta som nu står i knopp och väntar att slå ut.
Under helgen flyttade jag några plymspireor på husets nordsida, så att de bättre ska komma fram bakom rododendronen som vi har där. Jag fortsatte även att gräva för vår blivande örtagård.

Det var även dags att jordförbättra för vår oktoberaster. Helst ska man flytta dem vart tredje år för de lakar snabbt ut jorden och tillväxten blir sämre ju längre man väntar. De har nu växt på samma ställe i många år och blomningen har börjat avta.
Jag grävde upp plantorna och delade på dem med en spade. I den gamla jorden blandade jag kogödsel som köps i säck på stormarknaden, samt strödde ut några deciliter blodmjöl. Allt rördes sedan om ordentligt med en grep. Till sist planterade jag de delade rotklumparna. De placerade jag ut över en lite större yta än de haft tidigare och vattnade rejält.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Förra veckan den första maj när jag satt på altanen och hade en kaffepaus från trädgårdsjobbet, hörde jag små plopp som nästan överröstades av fågelsången. Det ljudet kom från björkarna. Jag uppfattade det som att det var ljudet av knoppar som smällde i det 21 grader varma vädret. Den kalla våren hade tillfälligtvis gått över till högsommarväder som satte igång lövsprickningen på rekordfart.

Jag fotograferade några växter den 6 maj som blommade för fullt i trädgården.

 Vitsippa, Anemone nemorosa, har vi överallt i trädgården. Både i vårt lilla woodland, som i perennrabatterna.

Gulsippa, Anemone ranunculoides, en släkting till vitsippa.

Busken Rosenrips, Ribes sanguineum, blommar med sina små klasar i rött.

Vår Forsythia blommar i ett flor av gult.

  Förgätmigej, Myosotis scorpioides, trivs i soliga lägen och blommar länge hos oss.

Ormöga, Omphalodes verna, påminner till blomman om förgätmigej, men de tillhör inte till samma växtfamilj.

Vår enda Kejsarkrona, Fritillaria imperialis, med sina ståtliga blommor på väg att slå ut.

Jag lade mig på marken med kameran och fann dessa små blommor i gräsmattan.

 Blyga små violer växer nära marken. De sprider sig nu självmant.

 
 Denna lilla växt Jordreva, Glechoma hederacea, växer vilt i vår gräsmatta.

 
Den pålitliga maskrosen har slagit ut sina lysande blommor mot solen.

På solbelysta platser lyser även vår tacksamma Tusensköna, Bellis perennis.

Årets första Gullgröna, Waldsteinia ternata, har slagit ut.

 Vintergröna, Vinca minor, kryper på marken och trivs på skuggiga ställen.

Jag lyfte kameran och fångade björkens utslagna hängen.

 
 Björkarna blommar för fullt och färgar omgivningen i gult damm.

Maj månad tycker jag är den finaste månaden under året, då vintern definitivt gett upp och växterna börjar leva upp igen. Det ger livsandarna ny kraft och jag mår utmärkt i allt nyutslaget och de skirt gröna färgerna i naturen.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar