tisdag 6 december 2011

Kaktus från Kanarieöarna


Efter två veckor i solen på Gran Canaria har jag landat åter i hösten, eller snarare i förvintern. Det första snögloppet kom här i Göteborg i natt. Men det försvann under dagen, tack och lov.

Nere på Kanarieöarna fann jag små kaktusar i vår stora mataffär där, Eurospar i San Fernando, norr om Playa del Inglés. De kostade nästan ingenting, bara 1,10 euro styck eller drygt tio kronor. Så jag köpte först tre stycken. Vid vårt andra besök köpte jag ytterligare tre, varav två med fina vita taggar.

Jag klarade transporten hem genom att vira varje kaktus i hushållspapper och sedan placerade jag dem i en papperspåse i två lager. Jag använde så mycket papper att påsen blev fylld av fluffigt papper.

Påsen placerade jag vid kanten i en resväska med hårda sidor. Som extra skydd lade jag en vikt svagt uppblåst badring. Sådana som barn har i bassänger. Sedan var det bara att packa mjuka kläder omkring så att påse och badring skulle ligga fast i väskan, ifall den råkar ut för hårdhänt hantering i flyget.

Nu ska jag hålla dem svagt fuktiga så att de varken torkar ut eller dränks. Jag ska senare plantera dem i en vid keramikkruka. Jag har ingen hemma så nu blir det att leta på loppis eller i växtbutiker efter ett lämpligt kärl för dem.
Det viktiga är att kärlet har ett dräneringshål i botten, så att inte vatten blir liggande i krukan. Det har dödat tidigare kaktusar som jag har köpt och halt misslyckats med.

Ser ut som en otäckt vass vit kudde med både små och stora taggar.


Denna kunde jag inte motstå. Den hade små rosa blommor när jag köpte den. En knopp är på väg att slå ut.


En med tunna gulbruna taggar.


Med långa taggar i rött och orange.


Den minsta kaktusen med knippen med korta vita taggar.


Med kraftiga gul-vita taggar.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Strax före min semester i november gick min kamera Canon PowerShot A480 helt sönder. Under ledigheten fick jag således ta med en gammal Samsung Digimax S800, men den gav också upp. Så nu har jag en helt ny kamera igen sedan 4 december. En Canon PowerShot A2200 HD. Det är med den senaste som jag har tagit kaktusbilderna med.
Undrar nu hur länge denna nya kamera kommer att hålla?

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar