lördag 24 december 2011

God Jul önskar jag mina läsare


GOD JUL
önskar jag alla mina läsare!

Hyacinterna som jag planterade den 14 december har börjat blomma. En av de blåa som jag skrev om den 19 december slog ut först. I krukan med samplanterade hyacinter i tre färger har den mörkrosa tagit täten att börja blomma före de två andra.

Vill man förlänga blomningen av sina hyacinter kan man placera dem svalt över natten eller när man inte är hemma. Jag har placerat dem på balkongen de dagar jag inte är hemma under juldagarna.
Fryser de inte ihjäl, tänker kanske du. I trädgården klarar hyacint några frostgrader. Våra vårar brukar ju överraska med köldnätter, som inte knäcker de vårblommande växterna. Tidigt höstfrost är desto värre för trädgårdsväxterna och slår ut alla ömtåliga sommarblommor.

Om tre månader har vi passerat vårdagjämningen den 21 mars. Så nu börjar nedräkningen till våren på allvar!
Jag hoppas att julen blir bra och att du får lite trädgårdssaker bland julklapparna :-)


Vår blåa hyacint har två blomstjälkar. Det har inte jag sett tidigare. Det ska bli spännande att se om de två andra blå är likadana.


I närbild ser man att hyacintens blommor har en vacker form. Det ser nästan ut som de är gjorda av porslin.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar