torsdag 3 november 2011

Blommor den 29 oktober



Den 29 oktober gick jag ut i trädgården med min kamera. Trots den sena tiden på året så finns det fortfarande växter som fortfarande blommar. Vi har haft nattfrost som tog död på ettåringarna och de flesta perennerna. Men vissa trotsar kylan och mörkret som nu sänker sig snabbt över landet.

Här är några som jag lyckades fånga i linsen trots gråväder och svagt ljus den 29 oktober. Klicka på bilderna så blir de större.


Bland ettåringarna blommar gul och orange ringblomma. De har klarat av frostnatten som vi hade i början av oktober. Men nu blir blommorna mindre, men de blommar i alla fall.



Vår blåvioletta höstflox blommar fortfarande. De andra fem sorterna har gett upp för i år.



Oktoberaster gör skäl för namnet. Den börjar aldrig blomma förrän i oktober månad och håller på länge. Astern klarar av en köldknäpp på minus åtta grader. Det bevisade den för flera år sedan.



Skogsaster börjar också blomma sent i ett flor av små ljust violetta blommor.



Kärleksört
blommar än en tid. Den brukar ge upp någon gång i november när mörkret och kölden tar tag i vårt land på allvar.



Bland kryddörterna blommar lavendel. Plantan hade blivit rätt risig under sommaren så jag klippte ner den under sensommaren. Den gav inte upp utan började växa bättre och tätare, och belönade mig med knippen av nya blommor.



Vår ros har gett upp. Den klarade den första nattfrosten men nu vill den gå i vila.



Den tacksammaste växten hos oss är vår pålitliga tusensköna. Den blommar först och den blommar sist. Jag tror att den blommar även under snön. En riktig överlevare. :-)

--------------------------------------------------------------------------------------------

Under året har jag haft ont om tid och haft mycket omkring mig. Nu till senhösten ska jag försöka återkomma till min blogg och skriva och berätta om vad som hänt i min trädgård under året som gått. Om vilka planer som jag har och dela med mig av mina erfarenheter. Så ha tålamod!

.

2 kommentarer:

  1. Jag kan bara konstatera att vår trädgård finns i en annan del av världen.
    Här i norr finns inga blommor kvar nu.
    Passar på att njuta av dina fina bilder.

    SvaraRadera
  2. Landet är långt som du säger. Alla zoner har ju sin tjusning.
    Hörde på nyheterna att de fortfarande kan skörda sallad och jordgubbar i Luleå i början av november! Så vintern verkar vara en bit ifrån ännu, trots att det knappt är en månad kvar till Lucia.

    SvaraRadera