torsdag 24 november 2011

Tulpaner med fyllda blommor


När jag besökte England i höstas köpte jag hem en förpackning med tio tulpaner med fyllda blommor i blandade färger. Jag kunde inte motstå dem då paketet bara kostade 3 pund, cirka 30 kronor. Bara tre kronor styck. Ett riktigt fynd som jag fann på Sainsbury's.

Hemma kom problemet: var ska de planteras? Tack vare att jag har fotograferat rabatterna under våren, kunde jag se på ett ungefär var de gamla tulpanerna finns.
Tidigare i höst har jag även köpt mängder av lökar och knölar. Dessa har jag satt i alla rabatter i vår inhägnade trädgård. Förhoppningsvis har jag satt de nya från England i luckorna där det saknas tulpaner.

Jag satte dem i två klungor om fem i varje. Ett bra tips är att sätta växter i klungor i ojämnt antal: 3, 5, 7, 9 etc. Aldrig i raka rader utan i grupp. Det ger bäst effekt tycker jag.

Nu får jag vänta och se om jag har lyckats placera dem rätt.
En stor fördel med tulpaner är att om man har satt dem på fel plats, är det bara att gräva upp dem och flytta dem till en annan plats, ÄVEN om de står i blom.

Medan hösten börjar gå över i vinter och vi lackar mot jul kan jag här i bloggen njuta av mina tulpaner under vintern.

På lökförpackningens bild ser man hur det kommer att se ut om fem-sex månader. Men det kommer inte att växa lika tätt. Jag hoppas att jag får flera gula med röda stänk. Men det spelar egentligen ingen roll vilka färger som kommer upp, för alla är lika fina. Bara att alla tio växer och slår ut sina fyllda blommar i vår.
Jag längtar...


Så här fint blommade det bland Kinesisk kärleksört den 14 oktober 2011.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar