söndag 20 november 2011

Jordärtskocka - en solros


Vid ett besök på en kolonilott som Härlanda örtagård i Göteborg driver, fick jag en påse med knölar med Jordärtskocka, Helianthus tuberosus.
Dessa knölar kallas för "fattigmanspotatis". Om plantorna trivs kommer de ge en riklig skörd av ätbara rotknölar.

Knölarna kan man steka i ugn, koka eller göra en god puré av. Jag tillagade hälften av mina knölar i ugnen och det smakade himmelskt gott!

En stor fördel med Jordsärtskocka är att man inte behöver ta upp knölarna ur jorden, som man måste göra med till exempel Dahlia, utan kan låta dem ligga kvar över vintern. En nackdel är att de sprider sig gärna. Man får göra en övervägning om man ska ha den i perennplanteringen eller inte.

Jag har planterat ut den på fyra ställen intill vår höga spaljé. Förhoppningsvis ska de växa sig höga och fylla upp rabatten mellan Höstfloxen på hösten med sina gula blommor.


Här ser man att Jordärtskocka är en solros. Bilden lånad från Wikipedia.

Med mitt knäskydd och Fiskars planteringsspade kom jordärtskockornas knölar i jorden den 30 oktober.


Trivia
Kronärtskocka är släkt med tistel. Där äter man upp blomknoppen innan den slår ut.
Jordsärtskocka är släkt med solros. Det är rotknölarna man äter.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar