fredag 6 januari 2012

Trädgårdssaker från tomten till tomten


På julafton kom tomten med trädgårdsprylar som jag kan använda på tomten på landet.
Av min sambos föräldrar fick jag en liten låda full med saker att använda i trädgården. Det behövdes verkligen då mina gamla verktyg börjat bli slitna.

Sekatören av märket Grouw är ergonomisk. Den ger förhoppningsvis bättre grepp och ger inga eller färre blåsor i handen när kvistar, perenner och andra växtdelar ska klippar ner i vår.

Handskarna av märket Duga har nabbar. Det ger ett bra tag om verktygen då man får man ett fastare grepp.

Den smala planteringsspaden av märket Grouw har en linjal i bladet. Med en gradering upp till tio centimeter eller fyra tum. En bra sak när höstlökar ska planteras. Då är det lättare att se djupet och avståndet mellan lökarna, eller få rätt avstånd mellan småplantor vid utplantering.

En ny duschstril för vattenslangen av märket ProGarden var behövlig, då min gamla i stugan har börjat läcka.


Till allt detta fick jag också en förpackning med effektivt flugpapper/flugfångare. Detta kan vara bra de dagar när vindarna ligger på från böndernas kohagar. Flugfångaren består av en lång remsa med klistrig yta, som hängs upp på ett ställe där det är liten risk att man själv kommer i kontakt med denna. Flugorna fastnar i kletet och dör. När remsan har blivit full av flugor eller torkat byter man ut till en ny.

Det enda tråkiga är att det kommer att gå ett kvarts år innan jag kan börja använda mina nya saker. Men solen stiger högre och högre för varje dag nu. Om tre månader har vi passerat vårdagjämningen, och när vi minst anar det så är det vår igen.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar