torsdag 19 januari 2012

Sådd av basilika



I går sådde jag två krukor med basilika. Det är lite tidigt att så, men jag kan inte vänta och fick även möjlighet att göra detta nu.

Två krukor fylldes med såjord och de små basilikafröna lades på ytan och täcktes med ett tunt lager med jord. Vattnade slutligen jorden med en duschspruta. Vattnar man med en vattenkanna kan fröna spolas ner för djupt i jorden och försvåra groning.
Krukorna står nu i fönstret med en plastpåse över för att hindra uttorkning. Fröna ska gro inom 6-20 dagar enligt förpackningen.

Fröna är av sorterna Basilika 'Genovese Compatto' och Kanelbasilika 'Cinnamon'. De är köpta på postorder från Impecta Fröhandel.

Kanelbasilika är något som jag inte känner till sedan tidigare. Impecta skriver om den: "Spännande basilika med kryddigt, kaneldoftande bladverk. Bladen används till te, dessert och gryträtter. Fin även som prydnadsväxt."
Det ska bli roligt och se om jag lyckas med sådden.

Basilika heter för övrigt Ocimum basilicum på latin. Ocimum betyder aromatisk ört. och basilicum kommer från kung, majestät. I antiken ansågs växten ha förnämliga medicinska egenskaper.


Jag skrev namn och datum på tunna trästickor. Skriver man men blyerts tål texten väta och solljus utan att blekna. Om stickorna inte murknar kan man återanvända dem. Det är bara att sudda bort texten till nästa gång.



Såjorden är mager och bättre för fröna att gro i. När plantorna växt upp ska de planteras om i vanlig planteringsjord. Det kallas för skolning när man planterar om plantor i större krukor och ny jord.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar