onsdag 25 januari 2012

Min basilika har grott!



Den 23 januari fick jag se något litet grönt i krukorna med basilikan som jag sådde den 18 januari. Se mitt inlägg: Sådd av basilika. De båda sorterna av vanlig Basilika och Kanelbasilika från Impecta Fröhandel, hade redan grott efter fem dagar. På förpackningen stod det att de skulle gro inom 6-2o dagar.
Nu ska de små plantorna vårdas ömt och vattnas sparsamt så de inte torkar. De första bladen som kommer upp kallas för hjärtblad.

När plantorna blir större ska de planteras om i ny blom- eller planteringsjord. För att inte skada plantorna ska man lyfta dem i bladen och försiktigt plantera ner dem i jorden. Då skadar man inte den ömtåliga stjälken. Men det är ett tag dit.
Nu ska jag glädjas åt den spirande växtkraften som ger hopp om en ny vår inom en inte så långt liggande framtid, trots januarikylan som nått oss.

Ett stort tack till Birgitta, Eva och Karolina för all växtkraft som ni gett mig under tre månader, speciellt under den mörkaste tiden av året. Nu har ljuset sakta börjat komma tillbaka till mig. Dessa frön som ni gett mig av framtidstro, hoppas jag att det är en symbolhandling för den inneboende kraften som vi alla människor besitter. Får man tillräckligt med näring, ljus och en bra miljö, kan man göra nästan allting!


En pytteliten planta, bara några millimeter hög.


Hjärtbladen är på väg att vecklas ut.


Det spirar överallt i de två krukorna.

.

2 kommentarer:

  1. Så härligt att se att det börjar "spira och gro" hos dig. Fina bilder.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!
    Själv är jag avundsjuk på dina fina växthus. Önskar mig också sådana :-)

    SvaraRadera