tisdag 19 juli 2011

Höstflox blommar. Nej, inte redan!



Min höstflox har redan börjat blomma!
Det känns lite deprimerande att mina växter med förleden ”höst” börjar blomma NU. Jag har bara hunnit njuta av mina växter sedan midsommar, och speciellt den blossande röda som jag skrev om i förra inlägget.

Jag har inte hunnit skriva i bloggen då resor, skrivarkurser och annat kommit i vägen. Tiden har gått så fort att jag knappt hunnit med trädgården, och haft mycket med mig själv att göra. Nya vänner har även gett mig mängder av tips, stöd och ny energi för mitt odlande.

Min ceriseröda höstflox har växt snabbt den senaste tiden, men nu börjar den böja sig mot marken. Efter den senaste dagens regn behöver den stöd, mycket stöd för att orka stå upprätt. Den försöker blomma så gott det går ändå, men nu har även kronbladen börjat få sina fläckar. Floxen verkar inte trivas i den jord den växer. kanske dags för att flytta den? Intill min flox växer kärleksört. Men hinner de börja blomma tillsammans innan hösten helt är över oss?

Nu väntar Höstanemon och Höstgullris på sin tur. När sedan min Höstaster blommar är vintern inte långt ifrån. Jag försöker njuta av mina odlarmödor så länge det går, men det är svårt när regn och storm håller en inne. Hade önskat mer sol och värme under min tid här på landet. Kanske blir det åter en regnig och deppig semester igen. Men hoppet finns att solen ska förgylla min tillvaro med sin närvaro igen. Men de ögonblicken har än så länge varit så få och korta efter midsommar.


När bekanta ser min trädgård tycker de att den är nästan perfekt, men det finns massor av skavanker och fläckar som inte syns direkt. Se bara på höstfloxens fläckar!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Höstflox heter Phlox paniculata på latin. Det är lite panik i namnet. Kan det ha med skogsguden Pan att göra? Se min Mats ordenruntresa i artikeln: Pan gav oss panflöjt och panik. Nej, det stämmer inte. Phlox kommer från grekiskan och betyder låga, flamma, facka, och paniculata betyder med vippa, ax.

Växten finns i många färger och sorterna varierar mellan 50-90 cm. De blommar juli till september beroende på vilken sort de är. Vissa är tidigare och andra är senare.
De trivs i närings- och humusrika jordar och vill helst inte ha för lätta eller för tunga jordar. Höstflox vill helst ha soligt läge. på Våren ger man näring till dem när de börjar växa. När plantorna blir äldre och glesa i mitten, är det dags att plantera om dem och då behöver de ordentligt med näring för att orka växa vidare.


De har växt fort i sommar och börjar luta. Dags att ge dem ett rejält stöd så de inte faller omkull. Nästa storm riskerar att fälla dem helt.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Om du vill läsa mer om alla mina höstflox kan du läsa om dem i min förra blogg i artikeln: Fyra olika höstflox blommar nu från den 22 augusti 2010.

Den femte och sista sorten började blomma lite senare, så den 25 augusti skrev jag om den i artikeln: Femte höstfloxen har börjat blomma. Där har jag även samlat alla floxblommor tillsammans på en bild.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar