måndag 25 april 2011

Vårens första vårlök



Den 17 april slog även den första vårlöken ut i vår trädgård.
För två år sedan fick med mig från min sambos föräldrar ute på Orust i Bohusläns skärgård, en påse med uppgrävda plantor av vårlök. Jorden var stenhård då den bestod av lera. Det var ett digert jobb att gräva upp dessa. Lökarna låg även djupt ner så många plantor gick av. Men enträgen som jag var, så fick jag upp en del hela plantor.

Dessa plantor förvarade jag fuktigt i en plastpåse på balkongen innan jag hade möjlighet att plantera dem vid en björk vid fritidshuset. Där kan de nu växa i fred från gräsklipparen och vissna ner när löken har laddats fulla med näring.

Det andra året kom det upp blad, men inga blommor. Jag fick senare reda på att vårlökar är mums för rådjur, så de hade nog slunkit ner i ett hungrigt djurs mage. Så förra hösten lade jag över en gammal trådkorg från en garderob, för att skydda dessa mot djurattacker.

Så nu har som sagt årets första vårlök slagit ut i vår trädgård. Än så länge har vi inga riktiga tuvor med dessa men får de vara i fred så kommer de säkert att bli tuvbildande med tiden.

I dag använder vi vårlök mest som prydnadsväxt. Förr i tiden kunde man använda torkade och malda lökar som nödbröd när brödsäden tagit slut på vårkanten.



Vårlök heter Gagea lutea på latin. Lutea betyder gul.

Läs mer om denna lilla växt på den Virtuella floran: Vårlök.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar