måndag 2 januari 2012

Blommor inomhus vid midvintertid



Nu under årets mörkaste årstid behöver jag allt som påminner om sommar och sol. Som tur finns det en del växter som blommar även under denna tid på året.
Jag har fotograferat de växter som nu blommar trots midvintertiden som råder.

På den översta bilden blommar vår azurblå saintpaulia.


En av de två lila saintpaulia som vi köpte i somras. Den som är mer blålila vilar just nu.


Denna vita saintpaulia med krusiga blomblad är framdragen ur en bladstickling.


Vår rosa saintpaulia har aldrig blommat så här rikligt i december. Jag fick ett blad av en arbetskollega som jag drivit upp till denna planta. Den är vår största saintpaulia.
Jag tog en bild på den den 30 mars. Den finns att se i artikeln: Lätt att föröka saintpaulia.


Blommorna är fyllda och gömmer sina pistiller än de andra saintpaulia som vi har hemma.

Detta är den vita av våra tre olika hyacinter. Denna har dubbla blomstänglar. I bakgrunden en mörkt rosa variant som jag inte haft tidigare. Tre andra hyacinter är på uppdrivning. Jag har haft den i kylskåpet för att spara dem till lite senare.

.
Vår vita brudorkidé har åter börjat blomma i december. I år har den fyra blommor på en stängel. På en annan stängel har små knoppar börjat växa.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar