lördag 5 maj 2012

Lägesrapport 30 april 2012


Våren gick över till sommarvärme den 30 april i södra Halland. Trädgården är fylld med den andra omgången vårblommor, då den första har blommat färdigt för i år.

Bilden överst är på en liten viva, Primula, som jag inte vet namnet på. Den fick jag av min arbetskollega Ingela som bor i Mölndal. Under åren som jag haft den har den växt till sig, och har varje vår blommat med små rödlila blommor med gult innanmäte. I höstas delade jag på plantan och fick flera bladrosetter som jag fördelade över en lite större yta.

Här nedan har jag samlat bilder på några växter som blommade den 30 april.

Lundviva, Primula elatior, blommar för fullt i vårt lilla woodland.

Forsythia med klargula blommor lyser upp sitt hörn mot gatan.

Ormöga, Omphalodes verna, blommar med små blå blommor på norrsidan av vår friggebod och stuga.


Tusensköna, Bellis perennis, har börjat blomma i större klungor nu i de soligaste lägena på tomten. Tidigare fanns utslagna blommor utspridda lite överallt.

Gulsippa, Anemone ranunculoides, har vi på två ställen i vår inhägnade trädgård.


Vår Lungört, Pulmonaria officinalis, har aldrig blommat så fint som i vår. Den har vi på flera ställen, och den trivs även på vår norrsida av huset.


Bollviva, Primula denticulata, växer intill vår Lundviva.


Harsyra, Oxalis acetosella, blommar lite överallt i trädgården. När den blommat klart finns små tuvor med treklöver kvar.


Vårt lilla hav av Rysk blåstjärna, Scilla siberica, vid vår entré till stugan.

Till sist en bild tagen i kvällsljus den 30 april, på en nyutslagen Björk utanför vår tomt.

Varje dag när jag går ut i trädgården ser jag något nytt som är på väg upp eller har gått i knopp. Bland det negativa ser jag att något djur har ätit upp våra gullvivors blomstänglar, de första snäckorna har jag plockat och även mosat några liljebaggar. Men bortsett från detta njuter jag av vår lilla trädgård och allt som nu spirar. Växtsäsongen har nu börjat på allvar!

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar