torsdag 16 februari 2012

Vår kolafärgade alunrot – 'Caramel'


Våren 2009 kunde jag inte motstå denna alunrot som har blad i olika brungula nyanser. Den heter Heuchera 'Caramel'. Sortnamnet betyder kola på engelska, då förstår man varför den heter så.
Denna sort blir cirka 25 cm hög och ska ha gräddfärgade blommor. Den hann tyvärr inte blomma första året. Men numera kommer det upp slanka blomställningar med små blommor i knippen.

För några år sedan fick jag mörkt vinröd alunrot av en jobbarkompis i Laholm. Den har levt ett tillbakadraget liv i trädgården, för den har inte trivts på de ställen jag har haft den på.
Jag tror att jag har haft den för torrt och i för skuggigt läge. Den vill ha sol eller halvskugga och helst mullrik jord. Den mår även bra av att delas vart tredje år.

Mina plantor levde men var små, däremot hade de stora rötter. Jag grävde försiktigt upp dem, och planterade dem på var sida om min nya bärnstensfärgade/kolafärgade alunrot.

Jag har en idé att dessa tillsammans ska bilda ett sammanhängande bladverk i kopparfärgade toner. Dessa ska då matcha en liten kopparfärgad trädgårdsskulptur med två björnar.

Det är väl värt att ha alunrot i sin trädgård. Den är en bra marktäckare och problemfri. Alunrot finns i otaliga färger, allt från isiga nyanser till enfärgade och spräckliga i grönt, brunt, gult och rött.

Alunrot blommar i juni-juli med rätt oansenliga blommor på en stängel. Det är för bladverkets skull som man vill ha dem.

Läs mer om rödbladig alunrot, årets perenn 2003


Alunroten har fått sin plats längst fram i rabatten tillsammans med en liten kopparfärgad trädgårdsskulptur med två björnar. Denna fick vi av två vänner från Stockholm som hälsade på hos oss. Som fond har jag en astilbe som blommar med rosa blommor.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar