torsdag 23 juni 2011

Midsommarblomma nr 1: Prästkrage



Finns det någon annan blomma som symboliserar den svenska midsommaren mer än prästkrage? Möjligtvis då blåklint, blåklocka eller midsommarblomster. Jag tror i alla fall att prästkragen är mest populär.

I början av juni fick vi gräva upp en stor tuva med blommande prästkragar hos min sambos föräldrar på Orust i Bohuslän. Deras jord är tung då det är mycket lera i den. Vi löste transportproblemet med att placera jordklumpen i en svart plastsäck och körde hem den i bilen. Innan vi for till landet hade vi säcken på balkongen. För att inte riskera att den torkade ut, hällde jag lite vatten på jorden i säcken.

Ute vid stugan letade jag efter en plats för dem. Jag flyttade runt prästkragarna en stund tills jag hittade deras idealiska plats. Nu kommer de att synas från altanen där vi ofta sitter och myser.

En lagom stor grop grävdes och så ner med hela jordklumpen med blommorna. Jordklumpen var rätt hård så jag bestämde mig att inte dela på den. Jag täcke över med jord och vattnade rejält.

Några stjälkar hade böjts, så jag satte några långa blompinnar och band fast blommorna som stöd.
Nu har vi ett litet blommande bestånd med prästkragar till midsommar.

Ett tips
När man planterar ut krukodlade växter, är det bra att vattna ordentligt före utsättandet. Mindre krukor kan man först sänka helt i en hink med vatten. Låt ligga tills det slutar komma upp luftbubblor och plantera genast. Då ger man växterna en bra start på sin nya växtplats.


Till alla mina läsare önskar jag en
GLAD MIDSOMMAR!


Här är vår täta klunga med blommande prästkragar.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Prästkragarna syns överallt på sommarbilder och svenska turistsouvenirer. Den är också den enda blomman på Sverigedräkten. Drottning Silvia och hennes döttrar Victoria och Madeleine brukar ha dräkten på sig vid nationella fester och andra begivenheter när dräkten passar till det. Varför bär inte kungen Carl XVI Gustaf och prins Carl Philip den manliga varianten av samma dräkt, kan man undra? En eloge till de kungliga damerna som gärna visar sin nationella stolthet!

Läs mer om Sverigedräkten och se hur den ser ut hos Charlotte Weibull: Sverigedräkten.


När får vi se kung Carl XVI Gustaf i Sverigedräkt på Skansen?


Prästkragarna syns överallt på dräkten.


Ett tillägg till Sverigedräkten, en knallgul hijab, som visar att svenska traditioner kan anpassas till alla som bor och lever i Sverige!


Läs om fler sommarblommor i min andra blogg "Mats ordenruntresa": Sju sorters blommor under kudden.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar