måndag 23 maj 2011

Forsythia i klargult flor



För några år sedan köpte vi en liten buske forsythia. Den placerade vi sydvästra hörnet av trädgården, för vi ville ha lite vårfägring som vi ser från vår altan.

Forsythia är bara vacker på våren när den blommar på bar kvist. På sommaren är den rätt oansenlig och den ger heller inga speciella höstfärger. Därför har vi placerat den så att den syns bäst under våren. Resten av säsongen skyms den av andra buskar.

Bilderna på forsythian tog jag den 29 april och 1 maj. Idag har den blommat färdigt för i år. Blommorna har ramlat av och bladen håller på att slå ut.



Vår forsythia växte och blommade klent på sitt andra år. Den sköt långa grenar och jag fick tipset att beskära den. Fast det skulle jag inte ha gjort. Jag skulle ha låtit den växa sig högre och sedan toppat den.

De långa grenarna böjer sig gärna ner mot marken. Jag slog ner en rejäl käpp i jorden och rättade upp några av grenarna. När man bilder upp träd och buskar är det bättre att vira runt repet i en åtta (8). En del runt stammen och en del runt käppen, och binda åt. Tänk bara att lossa på repet och binda om den då och så, så att inte repet skadar tillväxten eller växer in i stammen.



Jag såg att jag missat ta bort en bindtråd i metall på en häggmispel, så nu har metalltråden växt in i barken på den. Hoppas att den inte tar skada för fortsatt tillväxt.

Forsythia går upp till växtzon III och vissa sorter upp till zon V. Hybridsorterna blommar lite senare än den enklare sorten, däremot blommar de rikligare. Busken blir upp till 250 cm hög och lika bred. Den vill ha minst sex timmars sol om dagen för att blomma bra, så placera den soligt.

Busken blir bäst om den får växa fritt. Måste den beskäras ska man göra det efter blomningen på våren eller sent på hösten. Tänk på att blomningen uteblir nästa vår eftersom den blommar på fjolårsgrenarna.



Det går att föröka forsythia själv. Klipp av en färsk gren i bitar på våren och stick ner dem i en kruka med jord. Håll fuktigt och efter ett tag bildas rötter och plantan börjar skjuta nya blad och grenar. Man kan även ta vedartade skott på hösten och vintern.

Läs mer om växten och odlingsråd på sajten Trädgårdsväxter i artikeln: Forsythia.


.
Vår forsythia den 1 maj när solen lyser upp den.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar